Thursday, June 19, 2008

Stories from the North I

Right after I posted the last entry on Monday night, Umi's sms buzzed in from Terminal 3 Heathrow:

Dh lnding,now kat imgrtn ck pt.
16-Jun-08 23:47 (5.47pm U.K)

Lega gila aku rasa masa tu... Alhamdulillah. Terus aku tidur selena-lenanya.

Esok paginya (Tuesday) at 10am, I received this pulak dari Udi:

Akum k.lin.sory udi x reply msg2 k.lin sbb udi xdek credit.tp skang dh ade.hehe.Nway,evrybody ok!evrythin went smoothly.smerang tgh bdengkur ni.nanti esok2 tpon k.lin ek.tq 4 d gift n present2!muah222x!
17-Jun-08 10:10 (3.10am U.K)

So aku cakap tak pa nanti aku beli i-talk and will call them tonight at 8.45pm, around 1.45pm UK time. Alhamdulillah dorang semua selamat tiba rumah HSBC yang Abg Yuz duduk till end of this month.

But at noon, just as I was counting back the clock to UK time to imagine what the lot was doing, I received this from Ayah:

Eden disinun boleng bilo tidur tapi dsini kono pakai baju soju macam balot nanko. Disinun den tak takut air. Mandi 5 kali sehari disini air takut den. Tak poloh n soju.
17-Jun-08 14:10 (7.10am London)

Punya la besar aku gelak, hahahahaha! By the way Ayah would only speak Nogori to us when, 1. he's angry main-main; 2. he's trying to be funny.

Korang faham ke tak apa Ayah was trying to say?

Meh la aku translate, kot ada yang tak faham.

"Aku kat sana belenggeng (pakai kain or seluar but not baju) bila tidur, tapi kat sini kena pakai baju sejuk macam balut nangka. Kat sana aku tak takut air. Mandi 5 kali sehari, tapi sini air takut dengan aku. Tak peluh dan sejuk."

Lagi poie UK, lagi cakap Nogori. Maso kek Bangi, tak la cakap sangat lak.

At night at 8.45pm, I tried calling them, as promised. Tapi tak dapat-dapat, sampai membazir seminit lebih from the time limit. Bila aku sms Udi kenapa aku call tak dapat-dapat, he replied:

Umi kate,k.lin tpon kol 5 pagi sane lar.skang tgh jln2 naik tour bus.so x dpt dgr sgt pon.
17-Jun-08 20:45 (1.45pm U.K)

Ooo ye ke.

So, at 6am+, I rang them up.

It was already 11pm+ kat sana, tapi diorang masih lagi tengah prepare dinner. Udi cerita, lepas balik dari tour dan rehat segala, at 7pm baru diorang sans Ayah pi jalan ke the nearby Asda to buy groceries. By almost 9pm baru sampai rumah balik. And mula masak after Maghrib. And then another cousin, *Habbu, who's graduating in Medicine this 4th July from some uni in London dropped-by kat rumah Abg Yuz. So, dengar la bunyi hingaq kat belakang. Udi & Umi buat sup and lauk, Ahy buat salad, Celi motong-motong cuci segala...

Ada sedikit envious gak aku rasa masa tu,kan.

[*Habbu ni, cicit and direct descendant from Tok Kenali. Dan sangaaaaaat pandai. Siapa-siapa nak practise Arab (they speak Arabic at home in Malaysia), or practise French, or nak jamming dengan dia (he performs and write ethnic songs and records them), or even nak book dia as your doctor, sila-silalah drop-by his blog mkay]

And then I spoke to Umi.

Umi cerita, before they arrived in London, Umi Ayah Celi Ahy semua solat hajat atas flight supaya beg tak yah kena selongkar... sebab barang penuh sangat! Lagipun, dorang ada bawak home-made serunding daging untuk kengkawan Udi. Takut kena rampas, kan.

Tapi masa nak lalu luggage checkpoint, ada police and sniffer-dogs buat operation.

They sniffed quite briefly at Umi Ayah's bag at Ayah's trolly.

Tapi bila kat trolly Ahy yang ada beg Ahy and Celi, the dogs went crazy, sniffing lamaaaaaaa sangat.

Umi dah panic dah masa tu, Umi kata.

Aku tanya, Umi nak panic apa? Bukannya Umi bawak apa-apa illegal substance, kan?

Umi kata, Umi panic la nanti kena tinggalkan serunding daging tu... dah la dia bayar Cik Ah kat Kelantan buat serunding daging tu quite mahal, sebab daging carik guna tangan, bukan mesin.

Laaa.... heh heh.

Anyway, pastu, polis tanya Celi, "Ma'am, what do you have in your luggage, Ma'am? Anything powdery, milk, food and stuff?"

Celi dengan pantas dan professional menjawab, "No, just instant noodles."

(Memang dorang bawak Maggie, pun.)

So, the police let them go without checking the bag.

On the way out, Umi kata ada sorang mamat ni kena selongkar habis beg dia by the officers during their random checks... kesian, dia. Umi kata entah-entah Allah nak tunjuk supaya Umi Ayah semua bersyukur that they didn't have to go through that. So, Umi bersyukuuuuur la teramat masa tu... syukur syukur syukur, katanya. Alhamdulillah.

Kat luar, Udi dah siap sedia tunggu dah. So, it was breezy, as what Udi had mentioned.

Bila dalam perjalanan ke rumah Abg Yuz, the whole lot discussed kenapa agaknya beg Kak Celi kena target dengan those sniffer-dogs.

And then baru la dorang teringat -- beg tu beg Abg Zul pinjamkan ke Kak Celi. Kat Cheras, beg tu memang tempat tido Labu kat atas almari baju. Mungkin sebab itu kot anjing-anjing tu lamaaaaa hidu beg Kak Celi!

Aku bitau Umi... tu la, patut Ayah tak payah vacuum beg tu masa Kak Lin bawak ke Bangi hari tu. Biar aje bulu-bulu Labu ada melekat kat luar beg. Baru polis-polis tu tak tanya banyak! hehehe

Pastu Umi cerita, bersyukurnyaaaaa Umi sebab Udi actually had prepared them nasik goreng siap ada acar buah, all prepared in Bath prior to coming over to London on that same day, takut masa touchdown Ayah terus lapar. So, they had that for dinner. Lagipun rumah Abg Yuz kosong. Orang bujang tak masak, mana nak ada beras segala, kan? heh heh

Eh, tapi si Udi pun, bujang gak. Student, lagi. Hmm.

Ah, anyways.

Umi kata pinggang dia sakit-sakit sikit and kaki dia bengkak sebab banyak sangat berjalan hari ni. Tour bus, jalan around London, pastu jalan ke Asda. But on the way back from Asda they took a bus instead. Dia kata Udi nak urut kaki dia lepas dinner, so okay la tu.

Ayah pulak asyik ganggu Umi tidur malam ajak borak-borak sebab tak leh tidur. Tapi bila orang lain sibuk buat kerja, dia pulak tidur. Heh heh, typical Ayah la tu.

And then Umi passed ke Celi sebab dia nak siap-siapkan kerja di dapur.

Dapat ke Celi, aku tanya dia... semua okay ke tu???

Celi kata, Ok, biasalah, masih kena buat kerja.

Aku baruuuuuuuuuuuuuu nak cakap, "ey you think the ticket you got, come for free meh???", terus line mati tak cukup duit. heh heh

Naaaasib baik.

Budak Celi ni memang... unpredictable sikit. Kena mood dia bagus, best gila jalan dengan dia! Kena mood dia tak bagus, killjoy gila jadinya, banyak kali dah kitorang kena. heh heh. Ikut perangai atuk and aunty belah Kelantan, tu. Hahaha

Aaaaanyway.

Semalam pagi, tak alih-alih aku dapat lagi sms dari Ayah:

Disinun bilo den bejalan di KL tolo den kuyop deh poloh. Pender kono basoh hari2. Pagi tadi den suo kehidong omak kau. Tak respon. Dio membuto. Nunjokan pender den bulih pakai n tak payah basoh 1minggu. Save sabun den.
18-jun-08 16:47 (9.47am UK)

HAHAHAHAHAHAHA! Gila 'ngotttttor.

Korang faham ke???

Meh aku translate.

"Kat sana (M'sia) bila aku jalan-jalan di KL, tel*r aku kuyup sebab berpeluh. Spender kena basuh hari-hari. Pagi tadi aku sua ke hidung mak engkau. Tak respond. Dia tengah tidur. Menunjukkan spender aku boleh dipakai dan tak payah basuh 1 minggu. Save sabun aku."

But of course la, part-part sua ke muka Umi tu, dia exaggerate aje. Dia tu memang suka exaggerate, imaginasi yang berbagai-bagai sampai kadang end up tak leh nak beza whether it was his imagination or the real truth, heh heh.

Adeh la letih aku bercerita. Aku nak samung wat keja. Nanti ada cerita apa-apa lagi dari sana, especially when sms Nogori Ayah aku masuk lagi, aku story lagi, 'mkay.

f~

7 comments:

Amy said...

Keh keh lawak la sms ayah Kak Lin ni. Tergeliat lidah Amy baca sms Nogori tuh:)

F Manchester said...

Your dad is funny... but the stories do make me feel like a holiday is overdue... Even though london is less then 3 hrs away by train- I dah 1 half years tak pi! Nantilah... Tapi yang paling di idamkan ialah going home to M'sia.

Roti Kacang Merah said...

amy
kak lin pun FIRST TIME dapat sms nogori dari ayah kak lin. perkataan "boleng" tu first time kak lin belajar masa tu la!

kak ilush
dah sampai M'sia jgn lupa smsssss!

.::c!kzUrA::. said...

hehe..klaka la entry kak lin kali nih..
erm bestnyer diorg kat uk tu ek?jeles nih!! :p

Roti Kacang Merah said...

d!kzura
insyaAllah one day you'll be there ;-D

tu la kak iln jealous jugek sebab tinggal kak lin sorang kat Mesia sebatang karan, eh, kara. hehe

elisataufik said...

adehhhh sakit perut gelak.
part spender yang tak larat tuh.
rajin jugak dia sms you, ek?

Roti Kacang Merah said...

elisa
tah hapa mimpi dia sms ke i dalam baso nogori. i reply balik ke dia through Udi's UK no: hope Ayah sedar how much he has to pay for the sms-es!

terus dia tak sms lagi dah. hehehehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin