Wednesday, January 03, 2007

Donch Play Play

Such not a good start for a first day working of a New Year.

I reached office, clocked-in and directly went into the office’s Meeting Room where the cabinet contractor delivered and installed the built-in cabinet last week while I was on leave.

And what I found was like, OH. MY. GOD.

It was so funting shitty, it just spoiled my morning away. Everything is just crooked, not in line, senget-benget, kasar, macam seolah-olah letak plywood, potong and tampal apa-apa yang patut and voilah!, dapat lah cabinet. Bloody-hell. I straight-away sms-ed my main contractor and told him,

“Sir, asm. I have BIG PROBLEMS in accepting the workmanship of your cabinet people. Please ask them to see me this morning right away or else I would have to advise both my Boss and my QS not to release any payment just yet. Tq.”

At whaddya know, at 10-ish, the cabinet contractor came over. Aku tak pernah marah contractor aku non-stop tanpa kasi dia peluang nak defend properly. Inilah kali pertama.

“Apa yang awak buat ni??? Tengok ni, benda senget-benget pakai sandal-sendal aje! Kalau dah tahu tak sesuai, bawak balik ke kilang and betulkan apa yang patut, jangan ikut sedap je nak cuci tangan dan campak macam ni! Kayu jenis apa yang awak pakai ni? Plywood, potong, pastu tampal je cermin kat belakang pastu tutup dengan kayu??? Mana beading dia?? Handle senget-senget, lubang kunci senget-senget; daun pintu senget-senget. Ni, pintu ni… kalau dah tahu tak leh buka, do la something! Jangan biarkan je! Awak tahu ke tak buat cabinet ni??? Kalau awak buat macam ni kat rumah pun, awak terima ke?? Ikutkan saya, saya nak awak cabut semua ni balik sebab langsung tak in-line dengan lukisan saya! Awak tahu tak awak dah malukan saya sebagai seorang arkitek! Ni macam nak menghina saya dan pejabat saya…mentang-mentang kami kerajaan tapi nak guna benda-benda sampah macam ni??? Yang datang mesyuarat kat bilik ni bukan orang-orang buta design, awak tau! Arkitek-arkitek besar yang tahu detailing! Awak kalau tak tahu detailing, awak beritahu la, tidak la saya anggap awak sebenarnya pandai buat cabinet! Ni tengok warna kayu pun lari-lari…sini gelap, sana terang; sini macam kayu hanyut; sini lubang-lubang bla bla bla…”.

“Tu la cik, semangkuk ni datang, warnanya lari-lari…”

“Eh, takkan awak tak buat QC kot?? Nak terima je semua walaupun buruk?? Anyway, that’s YOUR problem. Ini bukan pertama kali orang buat cabinet guna semangkuk ply! Dah, saya nak awak tanggal SEMUA pintu ni, ganti, buat proper… dan ganti skirting-skirting macam kayu hanyut ni, tak mau lagi sandal-sendal macam tu. I may not be a cabinet maker, YOU are. Awak patut tahu apa yang buruk apa yang tidak, malah patut advise saya, bukan saya hentam awak gini! Awak tahu, saya nak bayar awak dengan duit rakyat, tau!!! Kalau buat proper dari awal, saya dah boleh puji-puji awak. So, please eh, I don’t have anything else to say but for you to take out all the doors and skirtings, or else there would be no payment, thanks!”

Muka mamat tu, aku tengok, merah hitam dah. And I just walked out, leaving him there, my hands cold from anger.

I may be kasar and undiplomatic… but orang-orang bumiputra macam ni kena ajar sket. Jangan ingat projek kerajaan dalam tangan, kau nak ambil kesempatan. At least, not with ME.

I wonder what else would be waiting for me this year...! Aiiiyohhhhh... my blood can go upstairs la like thisssss....!

Have a Happy New Year, everyone!

f~

5 comments:

Anonymous said...

Ish aper la Melayu neh, aku yg keje sendiri pun tak buat keje gitu... mmg patut Ak Lin marah.. Go AK LINN!!! gagaga....

Uddie said...

Kak lin marah ke buat lawak. Udi cam nak tergelak lar plak dgr ayat k.lin marah. kih kih.
tp mmg org mcm tuh patut di tegur kot. xderk quality lagi org xnak beli, tp nak wat business, camne nak untung??!! Bile compare brg kat egypt ngan morocco, brg (decorations) morocco mmg mahal sket dr egypt but, moroccon made quality superb!tuh byk brg brg authentic di jual kat Europe dtg dr morocco.
Btw, udi tetibe teringat pasal morocco ngan egypt sbb udi beli gendang kecil from both Morocco and Egypt, tp yg Egypt nye tuh cam dah nak koyak koyak dah. Moroccon nye bersinar sinar and power lagik. Rege lebey kurang.

Roti Kacang Merah said...

adik-adik lelakiku

tu lar, macam tak caya je kak lin leh marah-marah macam ni, kan??? hehehehehehehehehehehehehehe

sebenarnya, tak kisah lah, barang or service tu murah ke, mahal ke... but whatever you do, do it with dignity. Barulah orang lebih hormat.

Anonymous said...

wah sungguh diva sekali cara kak lin marah...i takut! well, apa2 hal pun org mcm tu kena diajar sikit...dah terbiasa nar ngan budaya "tak apalah". Cabinet senget pun tak apalah. skirting mcm kayu hanyut pun tak apalahh.

Roti Kacang Merah said...

Zetty

kakLin rasa kalau zetty kena mcm kaklin pun, zetty akan sama diva jugak! Orang macam ni jenis yang biasa "alaaa cincai la towkeyyyy".

Wa cincang kepala dia baru tau. heh.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin