Wednesday, November 29, 2006

What's In A Name

"ps:
Jangan kau tanya kenapa adik aku tak rupa macam aku malah lebih cantik (she looks so uncanny like mom... me, dad). Sensitif. Hmph."

When my first baby brother was born, I actually had the first hand of 'approving' the names chosen by my gramps. My baby bro had three names to choose from: 'Ahmad Nur', 'Ahmad Nurfarhan', or 'Ahmad Nurfarhi'.

I chose 'Ahmad Nurfarhi' 'coz "...yang lain tu bunyi macam nama perempuan arr," the 9-yr old me said. Can't really recall the makna of the chosen name though.

Udi, Farhi's younger bro, was first named as 'Ahmad Norrashdan'. Last-last minit kat registrar, tukar jadi 'Ahmad Norrushdi'. Pun aku dah tak ingat apa makna nama dia dah.

What I know is, me & my sis' names don't really have any makna in Arabic... though adding a letter 'h' in one part of my name would make my being as 'Cahaya Yang Berkebolehan'... chewah.

One fine day though, during my pimply and horrifyingly-ugly teenage years , I asked my Mom over our names.

Me:
'Mi, how did you and Ayah come up with my name eh?

Mom:
Nama kombinasi Umi & Ayah tu...

Me:
Ohhh. Hmm, nama Celi pulak???

Mom:
(Without second thoughts...) Dulu masa Umi Ayah kat ITM, Umi ada sorang dorm-capt ni, nama Sherliza. Cannnnntiiiiik sangat dia tu. Dari nama dia lah nama Celi came up... Noor Sherliza.

Me:
Hmm... okay... padanla Celi cantik.......... (voice trailing off)

Mom:
(Realising what she just said) Eh... mana ada sebab tu...bla bla bla (And she tried to explain to make me feel better, but to this very day aku dah tak ingat apa dia kata. I suppose, aku dah sedih dah masa tu. Huak.)

I mean, dorm-capt dia tu wujud sebelum aku dilahirkan... so, naper dia tak gunakan nama dia kat aku, ek?

Huak.

Nevertheless, aku amat-amat bangga that my adik-adik semuanya cantik-cantik dan handsome-handsome dan bijak-bijak belaka. Bangga yang teramat! So kalau mak aku nak re-namekan Celi jadi Siti Nursherliza pun, aku tak kisah sebenarnya. Heh heh.


f~

4 comments:

Deng said...

Isk k.*in nih, k.*in kan berkebolehan seperti makne name penoh k.*in. Maksud name udi plak, 'Yang Terpuji cahya panduanku' lebeyh kurang mcm tuh lar. Setau udi lar, org malaysia je yg suker letak name anak yg mempunyai maksud panjang2. Org Arab pelik sbb udi bolot 3 name sekaligus; iaitu 'Ahmad', 'Nor' dan 'Rushdi'. Nasib baik le letak name dlm Arab, kalau letak name dlm melayu, nanti kluar name dlm passport udi: Cahaya Yang Terpuji Sebagai Panduanku bin Rosley. Tp Best jugak, nanti kuar name dlm kad kredit (UK) Mr C Y T S P Rosley. Mende tuh??!!

Roti Kacang Merah said...

wahai Cahaya adikku. or shall i address you as adikku Panduan? or Terpuji? ahhh, Yang would be better, innit. Heh heh.

Tok Rimau said...

1. Alasan biasa: a) Tidak membebankan rakyat. b) kali terakhir naikkan 365 hari. Lama dah tu.

2. Yang lebih penting adalah cantik budi pekerti. Tapi, kalau tak cantik takkan la Cik abang tu jatuh cinta kat kamu.

Roti Kacang Merah said...

Tok

1. They should teach lah bahasa-bahasa macam ni kat sekolah. sangat-sangat membodohkan rakyat yang bijak pandai!

2. Orang lelaki bukan visual, ka? Mungkin Cik Abang nampak saya macam katun-katun yang dia lukis, kot. he2

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin